Test DNES: Vlhčené toaletní papíry
Jestliže chcete zvýšit komfort při použití toalety, klidně si vlhčený papír kupte. Bývá sice poměrně drahý, ale je funkční a příjemný. Ovšem střezte se toho, abyste ho pak jen tak spláchli.
Kdysi si lidé vystačili s vodou z potoka, hlínou, pískem, kamínky, hoblinami, mechem nebo sněhem, bohaté domácnosti se hýčkaly krajkami a ovčí vlnou. Jenže stačilo, aby se z Číny do světa rozšířil toaletní papír, a od té doby lidstvo stále vymýšlí, jak si udělat pobyt na toaletě co nejpříjemnější.
Není divu, že vynález vlhčeného toaletního papíru, s nímž přišla na počátku 90. let britská společnost Kimberly-Clark, vypadal jako splněný sen pro náročné zákazníky.
Jenže je vlhčený papír alternativou toho klasického? Je stejně funkční a příjemný? A nemůže nadělat víc škody než užitku?
Aby MF DNES dokázala na otázky odpovědět, obrátila se na Textilní zkušební ústav (TZÚ) v Brně a na početnou skupinu dobrovolníků. Jejich úkolem bylo v laboratorních podmínkách i v praxi ověřit, nakolik jsou výrobci pravdomluvní, pokud spotřebitelům slibují extra jemnou péči, pevný a odolný materiál, dokonalou čistotu, příjemnou vůni a bezproblémové použití.
Riziko pro potrubí i čerpadla
Redakci i zkušebnu nejvíc zajímalo, jak dobře a rychle se bude vlhčený toaletní papír rozkládat ve vodě. Je známá věc, že jeho blízký příbuzný, totiž dětské ubrousky z dlouhých vláken netkané celulózy či plastů, dokáže v kanalizaci i čistírnách odpadních vod napáchat velké škody.
Laboratoř ovšem rychle zjistila, že i tento hygienický pomocník by dokázal slušným způsobem ucpat potrubí, zanést česla čistíren, ucpat čerpadla a zablokovat funkce měřicí techniky. „Žádný z testovaných vzorků se nerozložil. Některé sice měly určitou tendenci ztrácet mechanickou pevnost nebo uvolňovat drobné části, ale přesto zůstaly i po deseti minutách míchá- ní vcelku,“ konstatuje Petr Nasadil z TZÚ, který měl testy na starosti.
Po turbulencích v kádince s destilovanou vodou, kdy končívá běžný papír rozmělněn napadrť, vypadaly některé vzorky jen víc mokré než obvykle – jako například Tesco Moist Toilet Tissues Camomile.
„Pouze v případě značky Zewa Almond Milk se výrazně snížila pevnost papíru v porovnání s novým, voda byla slabě zakalená a první úlomky se objevily již po třech minutách,“ popisuje vedoucí zkušebny stav vzorku, který se sice nejvíc změnil, přesto zůstal vcelku, tudíž ve zkoušce neobstál a dostal stejně špatné hodnocení jako konkurence: samé pětky.
Osmi vzorkům z dvanácti vystavila laboratoř dokonce hodnocení „beze změny“, jen papíry Linteo s kyselinou mléčnou a Natuvell Sensitiv měly sníženou pevnost a listy HiPP Babysanft byly nabobtnalé s roztřepenými okraji. Jenže pořád zůstaly vcelku.
„Použitý papír je vyroben jen z přírodních vláken. Pro rozpuštění našeho vlhčeného toaletního papíru je však potřeba mechanický pohyb splachování,“ obhajuje výrobky HiPP mluvčí Marie Hrudková.
Společnost HiPP i firma Essity, výrobce značky Zewa, se přitom hájí tím, že jejich produkty splnily požadavky mezinárodní asociace EDANA, která sdružuje výrobce netkaných textilií. Aby mohly papír označit jako splachovatelný a rozložitelný, musel úspěšně projít sedmi testy, které simulují jeho cestu od spláchnutí až do čistírny.
Přesto vodohospodáři vyzývají spotřebitele, aby se k vlhčeným papírům, byť je výrobci všechny označili jako vhodný ke spláchnutí, chovali stejně jako k dětským ubrouskům. „Podle kanalizačního řádu do stok nepatří látky, které by mohly způsobit jejich ucpání či narušit technologii čištění odpadních vod. Z toho vyplývá, že vlhčené toaletní papíry by se měly likvidovat jako odpad,“ je přesvědčen předseda představenstva Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR František Barák.
Hebké, voňavé a příjemné...
Pokud se tedy smíříte s tím, že použitý papír skončí v odpadkovém koši, můžete si zpříjemnit ukončení toalety podle libosti.
Některé vzorky překvapily zkušené uživatele i začátečníky tím, nakolik byly příjemně voňavé, na kůži jemné a hebké, a přitom pevné.
Největšími favority se mezi osmnácti porotci staly právě toaletní papíry Zewa s mandlovým a kokosovým olejem a neparfémovaný HiPP Babysanft, který je podle obalu určen i pro citlivou pleť se sklonem k atopickým ekzémům.
„Je velmi příjemný, funkční, stačí použít jen jediný papír, navíc je dostatečně velký a docela pevný. Je tak jemný, že připomíná spíš látku než papír,“ nadšeně líčila jedna z porotkyň výhody obsahu balíčku Zewa Almond Milk, který byl i díky vysoké plošné hmotnosti na omak kyprý a nadýchaný.
Přesto ho ve výsledném pořadí předběhl relativně nenápadný dětský papír Meeresbrise privátní značky Alouette, která patří řetězci drogerií Rossmann. Hodnocen byl jako vcelku měkký, nebyl zbytečně vlhký, a především veškeré rivaly zválcoval svou pevností.
Protrhl se až při tíze 62 newtonů, tedy jako by měl unést například přes šest kilogramů brambor. To už je slušná výdrž. Jen pro srovnání, nejhůř v tomto testu dopadl papír Natuvell Sensitiv, který se trhá už při kilogramové zátěži.
... ale také hodně drahé
Když přesně před dvěma lety testovala MF DNES kvalitu běžných toaletních papírů, stála nejdražší a nejluxusnější rolička o 129 útržcích 14,50 koruny. Vedle dalších vzorků vypadal nákup takového zboží jako zbytečný a hříšný rozmar.
Ovšem v porovnání s vlhčenou alternativou je to pořád směšná částka. Zatímco při použití řekněme šesti takových přepychových útržků spláchnete do mísy přibližně šedesát haléřů, s jediným papírem nejdražší značky Veltie Camomile & Aloe Vera odplouvá do temných hlubin kanalizace 1,70 koruny.
Malichernost? Zřejmě ne. „Pouze 42 kusů v balení mi přijde opravdu málo. I když u nás vlhčený papír používají jen děti, kterým jsme schopni ho dopřát, tohle mi přijde přemrštěné,“ hodnotila cenu 69,90 Kč za balíček jedna z porotkyň.
Výrobky, které uspěly v testu
Alouette Meeresbrise
- Výrobce:
- Rossmann
- Koupeno:
- ROSSMANN
Info na obale: spláchnutelné max. 3 kusy (piktogram), použití není vhodné na toaletách napojených na zvedací zařízení, čerpací systémy a septiky, kompostovatelné
Běžná cena 99,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Výsledky: Papír neměl konkurenci ve zkoušce pevnosti: ve srovnání s nejhorším byl téměř šestkrát pevnější! Jednotlivé listy byly průměrně vlhké, velké a silné. Protože je papír velmi pevný, ani po 10 minutách míchání v destilované vodě se na něm neobjevily žádné změny. Hodnocení uživatelů: Ačkoliv uživatelům připadal papír malý a úzký, ocenili, že je pevný, měkký a vlhký tak akorát. Některým testujícím přišla vůně příliš intenzivní. Obal s dětskými motivy se líbil, lepicí páska na zavírání fungovala dobře.
1,8
Zewa Almond Milk
- Výrobce:
- Essity
- Koupeno:
- dm drogerie markt
Info na obale: splachovatelný, rozložitelný, možno spláchnout 3 kusy, nepoužívat na suchém WC
Běžná cena 54,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Výsledky: Luxusní toaletní papír s mandlovým olejem dopadl v laboratoři nejlépe při měření plošné hmotnosti, která bývá spojena i s větší pevností a subjektivním pocitem měkkosti. Papír obsahoval také nejvíc tekutiny – po vysychání „zhubly“ listy průměrně o 3,13 gramu. Míchačka dokázala tento vzorek nejvíce pocuchat, zůstal sice vcelku, ale výrazně se snížila jeho pevnost. Hodnocení uživatelů: Nejlépe hodnocený vzorek potěšil uživatele milou mandlovou vůní i jemnou strukturou. „Je tak jemný, že připomíná spíš látku,“ zněl jeden komentář. Dobré hodnocení dostal i design.
1,9
Natuvell Sensitiv
- Výrobce:
- Albaad
- Koupeno:
- Globus
Info na obale: spláchnutelné max. 3 kusy, nevhazujte do toalet ústících do jímek s čerpadly
Běžná cena 27,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Výsledky: V testu pevnosti vzorek propadl, vydržel nejmenší sílu (11,1 N). Protože však byl největší, měl nadprůměrnou plošnou hmotnost a průměrný obsah vlhkosti, bodoval při subjektivním hodnocení. Po deseti minutách mělnění v destilované vodě se snížila pevnost papíru ve srovnání s novým kusem. Hodnocení uživatelů: Porotci se shodovali, že papír je na omak tuhý, přitom se některým z nich roztrhl již při vyjmutí z obalu. Naopak se jim líbil komfortní rozměr, docela pozitivně hodnotili i vůni, která je velmi jemná a nenápadná. Několik uživatelů pochválilo, jak je papír vlhký, na jiné už bylo tekutiny až moc.
1,9
Happy Kids
- Koupeno:
- Teta drogerie
Info na obale: splachovatelný (piktogram), do toalety max. tři ubrousky, nepoužívat při napojení toalety na sanitární čerpadlo
Běžná cena 99,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Výsledky: Čtvrtý nejpevnější papír je určen pro děti, proto také patřil k nejmenším. Toho si porota při hodnocení tolik nevšímala, spíš zaznamenala podprůměrnou plošnou hmotnost a papír hodnotila jako tenký a málo hebký. Při zkoušce dekompozice dopadl vzorek špatně, papír zůstal beze změn. Hodnocení uživatelů: Papír s výraznou vůní a ostře zeleným obalem s postavičkami rozdělil porotce na ty, které zaujal, a ty, jimž byl protivný. Podstatně víc se uživatelé shodli na pochvale funkčního zavírání. Naopak kritizovali, že jednotlivé listy jdou špatně oddělit a trhají se.
2
Linteo s kyselinou mléčnou
Co zjistil test
Hodnocení
Výsledky: Jeden z nejmenších a nejméně vlhkých vzorků byl druhým nejpevnějším papírem ve výběru. Ve srovnání s Alouette Meeresbrise ovšem dokázal vzdorovat jen třetinové síle (20,9 N), snadno se dal roztrhnout i v ruce. Po 10 minutách dekompoziční zkoušky sice ztratil papír něco ze své pevnosti, ale jinak zůstal vcelku. Hodnocení uživatelů: V několika komentářích se objevilo, že je papír příliš malý, úzký a tenký (i v laboratoři vykazoval podprůměrnou plošnou hmotnost). Vůně kyseliny mléčné připadala některým porotcům nepříjemná. Je paradoxní, že někteří porotci byli ochotni vzít tenčí papír na milost díky tomu, že je splachovatelný...
2
Veltie Camomile & Aloe Vera
- Výrobce:
- Velvet Care
- Koupeno:
- dm drogerie markt
Info na obale: splachovatelný (piktogram), biologicky rozložitelný
Běžná cena 69,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Výsledky: Nejdražší papír (jeden list přijde zákazníka cca na 1,70 Kč, nejlevnější stojí třicetník) patřil k největším, měl nadprůměrně vysokou plošnou hmotnost a průměrnou pevnost i obsah vlhkosti, proto působil na uživatele jako komfortní a příjemný. Při měření rozpustnosti nejevil vzorek žádné změny. Hodnocení uživatelů: Každý detail rozhoduje – a tak díky pevnému plastovému víčku získal papír velké množství kladných hodnocení. Chvály se dočkal vzorek také za příjemný, hebký a měkký povrch, naopak kritičtí byli porotci k heřmánkové vůni. Příliš se jim nelíbilo ani úsilí, které museli věnovat opatrnému vyjmutí papíru z obalu.
2
HiPP Babysanft Alouette sensitiv ultra-sensitiv
- Výrobce:
- HiPP
- Koupeno:
- Tesco
Info na obale: splachovatelný (piktogram), biologicky rozložitelný
Běžná cena 64,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Výsledky: Další drahý papír, který deklaruje, že je rozložitelný a splachovatelný. Ve skutečnosti v kádince jen nabobtnal a jeho okraje se roztřepily, jinak zůstal vcelku. Laboratoř u vzorku naměřila druhou nejvyšší plošnou hmotnost, takže budil dojem nadýchanosti a měkkosti, testem pevnosti a měřením rozměrů však prošel jen průměrně. Hodnocení uživatelů: Vzorek, kterému výrobce dopřál plastové víčko, jež chrání papír před vysycháním. Porotcům se líbila decentní vůně i jemné dětské motivy na obalu, často zdůrazňovali příjemný dotyk na kůži. Horší už to bylo s pevností papíru, několika účastníkům se natrhl již při vyndávání z balíčku.
2
Další testy z kategorie Drogerie
dTest: Jak vybrat sprejové čističe koupelen
Čističe koupelen jsou přípravky, které by měly být schopné odstranit běžnou koupelnovou nečistotu. Většinou slibují pomoc při úklidu vodního kamene, zbytků mýdla a dodání lesku vodovodním bateriím a armaturám. Dnes již téměř standardní výbavou prostředků na koupelny je čistič s rozprašovačem, který umožňuje pohodlné a rovnoměrné nanášení prostředku, včetně pokrytí i hůře dostupných míst.
Test DNES: Pytle na odpadky
Asi to už zažil skoro každý: jdete vynést odpadky a na schodech, ve výtahu nebo před domem se pytel roztrhne a nevábný obsah se vysype na zem. Rozhodli jsme se proto sáčky na odpadky otestovat. Podle čeho se je vyplatí vybírat?
dTest: Tablety do myček
Vítěz testu je zároveň druhý nejlacinější! Výrobci multifunkčních tablet a kapslí pro automatické myčky nemají povinnost uvádět na obalu konkrétní obsah aktivních látek. Vystačí si se základními množstevními škatulkami více než 30 %, 15 až 30 %, 5 až 15 % a méně než 5 %. Které tablety a kapsle jsou ale nejúčinnější? Spotřebitelský časopis dTest otestoval 19 produktů a zjistil, že to nejlepší můžete sehnat velmi levně. Dva produkty splnily zadání velmi dobře. Dva vzorky naopak získaly nedostatečnou.
Test DNES: Papírové kapesníky
Hebké jako hedvábí i drsné jako struhadlo. Stačí pár dní rýmy a obvykle se dostaví nepříjemný následek: bolestivě odřený nos, i když reklamní slogany slibují kapesníky jemné jako bavlna. Existují takové, které by byly jemné a pevné zároveň?
Test DNES: Toaletní papír
Pozitiva: žádný z papírů v testu vyloženě nepropadl. Dobré výrobky jde koupit i za málo peněz. Negativa: Některé vzorky se trhaly a dřely na kůži. Některé role byly volně namotané a brzy se spotřebovaly.
Test DNES: Prací prášky, gely a kapsle
Pozitiva: Nezpůsobují zašednutí bílé a jsou poměrně šetrné k barvám. Prášky na rozdíl od minulosti neobsahují fosfáty a nezanechávají usazeniny na prádle. Negativa: Na jedničku nepere žádný. Například se stopami po make-upu si neporadí ani jeden.
Spolupracujeme s:
- Albert
- Globus
- Kaufland
- Albert Online
- KiK
- Košík.cz
- LUXOR
- OBI
- Delmart
- Foodora
- Můj FREŠ
- Lidl
- Tesco
- Billa
- RABBIT řeznictví
- ŘEZNICTVÍ MÚÚÚ
- Rohlik.cz
- Tamda Foods
- ZEMAN maso-uzeniny
- Penny Market
- PROCHÁZKA – Váš řezník
- ROSSMANN
- Teta drogerie
- CBA
- Pepco
- Ratio
- Tchibo
- C & A
- DATART
- Decathlon
- BENU
- Dr.Max
- Hornbach
- UNI HOBBY
- Jysk
- Möbelix
- XXXLutz
- Intersport
- Sportisimo
- Planeo
- ASKO - NÁBYTEK
- HONOR
- SCONTO Nábytek
- Ikea
- Okay Nábytek
- kika
- IDEA nábytek
- Takko Fashion
- KASVO - CZ NÁBYTKÁŘ
- CASARREDO
- Vesna
- Koberce BRENO
- Okay Elektro
- Tescoma
- Kitos
- Electro World
- Alphega Lékárna
- mojelekarna.cz
- Trefa
- Terno
- BENE NÁPOJE
- PharmaPoint
- Barvy a laky drogerie
- FLOP TOP
- Ráj drogerie
- Šlak
- Dům barev
- TEDi
- Barevný ráj
- Deichmann
- ČERVA
- FLOP
- Bambule
- T.S. Bohemia
- Super ZOO
- H&M
- MALL.cz
- Alza.cz
- Acer
- AGEO.cz
- ALPINE PRO
- Astratex
- BANQUET
- Black Red White
- Bonprix
- BonVeno
- Centrum Černý Most
- CZC.cz
- Expert
- FAnn parfumerie
- Filson Store
- Frosch
- Hawaj.cz
- Knižní klub
- Konzum
- Lékárna AGEL
- Levnoshop
- Magistra lékárny
- Metropole Zličín
- Mobino.cz
- Nábytek MIKULÍK
- Nábytkáři Čech a Moravy
- Naturprodukt
- Optika Lentiamo
- Orfa Nábytek
- Pet Center
- Potraviny CZ
- Prima Drogerie
- Řeznictví u Rudolfa
- Rock point
- s.Oliver
- Sahm Gastro
- SAM 73
- Travel Free s.r.o.
- Velký Košík
- Westfield Chodov
- Xantea Drogerie
- Žabka
- Zvěrokruh
Informujeme spotřebitele, kterým prodáváme výrobky nebo poskytujeme služby, že mají podle zákona č. 624/1992 Sb. právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z příslušné smlouvy. Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 000 20 869 (www.coi.cz).
Provozovatelem tohoto serveru je MAFRA, a.s., se sídlem Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČO: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Společnost MAFRA, a.s.