Vaše poloha:
Temu rozvířilo vody online nakupování: Co to znamená pro vás?
(Foto: which.co.uk)
Temu rozvířilo vody online nakupování: Co to znamená pro vás?
(Foto: which.co.uk)

02.03.2024

Temu rozvířilo vody online nakupování: Co to znamená pro vás?

Internetový marketplace Temu bere český e-commerce trh útokem, a to především díky nízkým cenám i investicím do reklamy. S novým internetovým obchodem jsou však spojovány také mnohé kontroverze i bezpečnostní rizika.

 

Co je Temu a jak funguje?

 

Temu je internetový marketplace, jenž zprostředkovává spojení mezi zákazníky a obchodníky. Nová e-commerce platforma tak funguje na podobném principu jako Amazon, AliExpress či Allegro. Temu, se však oproti konkurenci spojuje přímo s čínskými výrobci, kteří produkty dodávají bez dalších prostředníků, což efektivně snižuje cenu zboží. Na marketplace tak najdete zboží všeho druhu původem především z Číny, a to za ty nejnižší ceny.

 

Jak Temu dosahuje nižších cen než konkurence? Společnost po obchodnících přímo požaduje, aby zde prodávali své zboží za nižší cenu než u konkurenčních e-shopů. Stejně tak Temu povoluje prodej pouze tomu prodejci, který dokáže daný produkt dodávat nejlevněji. Limitem pro obchodníky je také minimální prodej třicet kusů zboží a za alespoň devadesát dolarů během čtrnácti dnů. V případě nedodržení tohoto limitu je produkt vyřazen z prodeje.

 

Nízké ceny i úspěšný marketing

 

Proč je nový marketplace tak populární? Za nebývalým úspěchem stojí především nízké ceny i nabídka dopravy zdarma. Stejně jako u jiných čínských internetových tržišť se i v případě Temu nízké ceny mohou podepisovat na kvalitě výrobků.

 

Dalším důvodem popularity Temu je i úspěšná reklama na sociálních sítích a internetových vyhledávačích. Díky velkým investicím do reklamy, Temu v podstatě vykoupilo celý reklamní prostor. Ceny za reklamu na Googlu totiž fungují na aukčním principu a zobrazí se tak pouze nabídka firmy, které zaplatí nejvíce. Podle Hospodářských novin propagace Temu zvýšila ceny za reklamu na Googlu meziročně o desítky procent.

 

Rizika, kritika a kontroverze

 

Existuje ale i několik důvodů, proč na Temu raději nenakupovat. Jedním z důvodů je i již zmíněná nízká kvalita nabízeného zboží. Dalším problémem je i fakt, že mnoho menších výrobců z celého světa nedokáže obrovské čínské e-commerce platformě konkurovat. Obrovské investice do reklamy pak navíc i značně ztěžují jiným výrobcům své zboží propagovat.

 

Rychlá produkce obrovskému množství levných produktů nižší kvality je navíc velice neekologická a vede k poškozování životního prostředí.  To však není problém pouze Temu ale i většiny dalších (nejen) čínských e-shopů. S Temu se však pojí i další, výrazně závažnější problémy…

 

Možná bezpečnostní hrozba

 

Podle analýzy společnosti Grizzly Research představuje Temu chytře skrytý spyware. Údajně se tak jedná o nejnebezpečnější malware (či spyware) v širším oběhu. Skryté funkce aplikace umožňují sbírat data o uživatelích a poskytovat plný přístup ke všem datům na mobilech zákazníků. Temu v současnosti prověřuje Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost.

 

Možná podpora nucených prací

 

V loňském roce podle BBC americký Kongres varovat před rizikem, že některé z produktů prodávaných na Temu mohou být vyrobeny nucenou prací. Tu v Číně vykonávají především příslušníci ujgurské menšiny, jež je v Číně dlouhodobě potlačována. Mediální zástupce společnosti v reakci na kritiku uvedl, že každý z obchodníků na Temu musí předem podepsat prohlášení o tom, že nezneužívá dětskou nebo otrockou práci.

 

 

 

Mohlo by Vás zajímat

Nízké ceny pro zákazníky. Temu dobývá větší část trhu

Americko-čínský internetový obchod Temu láká zákazníky na nízké ceny a dobývá trh e-commerce. Za necelý rok získal stovky milionů zákazníků.

Válka mezi řetězci pokračuje: Shein žaluje Temu za krádež obchodních informací

Souboj mezi dvěma obřími čínskými e-commerce hráči, Shein a Temu, se stupňuje. Shein, známý svým širokým sortimentem levné módy, žaluje svého konkurenta Temu za krádež obchodního tajemství. Tento spor podtrhuje stále rostoucí napětí mezi oběma giganty na globálním trhu.

Čínský e-shop Temu na hraně: ČOI prověří jeho legálnost

Čínské online tržiště Temu čelí další kontrole. Česká obchodní inspekce ověří, zda společnost dodržuje platnou legislativu.

Velké ryby v e-commerce: Kdo zažívá největší růst?

E-commerce je neustále se rozvíjejícím odvětvím a velké e-shopy prokazují výjimečný růst s meziročním zvýšením tržeb o 5 %, jak ukazují nedávná data od společnosti Shopsys.

Propad českého e-commerce trhu pokračuje. Vánoční nákupy nezvrátily propad, tržby dosáhly 185 miliard

České e-shopy mají za sebou další těžký rok. Situaci na tuzemském e-commerce trhu nezachránila ani nadprůměrná sezóna o Vánocích. Meziročně tak celkový obrat poklesl asi o šest procent.

Konec samostatného CZC.cz: E-shop bude fungovat už jen jako Allegro

E-shop s elektronikou CZC.cz se přesouvá na novou platformu Allegro. Od září tak zákazníci nakoupí výhradně přes stránky polského internetového tržiště.

Coca‑Cola uvádí na český trh Jack & Coke: První Ready-to-Drink koktejl

Coca‑Cola přichází na český trh s novinkou, která jistě potěší milovníky míchaných nápojů. První Ready-to-Drink koktejl, Jack & Coke, kombinuje legendární chuť Coca-Coly a ikonického Jack Danielʼs Tennessee Whiskey. Zjistěte více o tomto inovativním nápoji a jeho uvedení na trh.

Nákupní chování Čechů se mění: Převaha nákupů jsou přes sociální sítě

V posledních letech došlo k výraznému posunu v nákupním chování Čechů. Nejenže až 69 % z nich nakupuje na internetu, ale překvapivě, více než polovina (56 %) využívá k tomuto účelu sociální sítě. Tento trend odhaluje hlubší proměnu v tom, jak moderní spotřebitelé přistupují k objevování a nakupování produktů. Jak se tedy mění digitální krajina nákupů a co to znamená pro budoucnost e-commerce?

Vodafone rozšiřuje své impérium: Sazkamobil přechází pod jeho křídla

Významný krok pro posílení pozice na českém trhu s mobilními operátory se odehrál na konci minulého roku, kdy Vodafone oznámil plány na akvizici Sazkamobilu, největšího virtuálního operátora nezávislého na tradiční trojici operátorů (T-Mobile, O2, Vodafone).

Temu pod lupou NÚKIB: Čínská aplikace budí v Česku obavy z malwaru a sběru dat

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) intenzivně zkoumá čínský internetový obchod Temu společně s jeho mobilní aplikací, která si získala značnou popularitu mezi českými uživateli. Tato situace rezonuje s celosvětovým trendem využívání podobných platforem, avšak s sebou přináší rostoucí obavy o možném sběru citlivých osobních dat a vzniku bezpečnostních rizik, jež by mohly činit z Temu potenciální kybernetickou hrozbu.