Vaše poloha:
Čínský e-shop Temu na hraně: ČOI prověří jeho legálnost
(Foto: worldfirst.com)
Čínský e-shop Temu na hraně: ČOI prověří jeho legálnost
(Foto: worldfirst.com)

24.03.2024

Čínský e-shop Temu na hraně: ČOI prověří jeho legálnost

Čínské online tržiště Temu čelí další kontrole. Česká obchodní inspekce ověří, zda společnost dodržuje platnou legislativu.

 

Co se v článku dozvíte?

  • Temu pod drobnohledem
  • Kontrola Temu od ČOI

 

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) podala podnět ke kontrole čínského internetového tržiště Temu. Česká obchodní inspekce proto ověří, zda společnost dodržuje veškerou platnou českou i evropskou legislativu. Problémů nového internetového tržiště se tak přibývá.

 

Temu pod drobnohledem

 

Již dříve se objevily spekulace, že Temu funguje jako nebezpečný čínský spyware. To znamená, že aplikace sbírá o uživateli velké množství informací, které následně odesílá na čínské servery. Sbíraná data přitom aplikace pro svou funkci vlastně vůbec nepotřebuje. Typicky se jedná například o kontakty (včetně adres či dat narození), fotografie, historii prohlížeče i odkazy na sociální sítě. Aplikace má navíc přístup k mikrofonu, GPS lokalizaci i údajům o zařízení. Temu je rovněž podezřelé z předprodávání osobních dat uživatelů. Čínské internetové tržiště proto jako potenciální hrozbu prověřuje i Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB).

 

Ačkoli je bezpečnostní riziko jednoznačně nejdůležitějším problémem spojeným s Temu, rozhodně není jediným. Asociace pro elektronickou komerci podala na Temu podnět ke kontrole a chce prověřit legalitu prováděných aktivit. Podle APEK je v rozporu s platnou legislativou například způsob, jakým Temu inzeruje slevy. Temu totiž u slev odkazuje na doporučenou maloobchodní cenu produktu, zatímco české e-shopy musí odvozovat slevy od nejnižší ceny nabízeného zboží za posledních 30 dní. Dalším problémem může být i to, že zákazníci nemusí rozpoznat, zda je Temu e-shop nebo online tržiště. Nepřesné či zavádějící jsou podle APEK také informace o odstoupení od kupní smlouvy, záruce a postupu reklamace. Při nedostatečném poskytnutí všech informací tak dochází ke klamání spotřebitelů.

 

Mluvčí ČOI František Kotrba potvrdil, že obchodní inspekce podnět na Temu od APEK obdržela. V současné době se tak ČOI kontrolou Temu zabývá.

 

 

 

Mohlo by Vás zajímat

Válka mezi řetězci pokračuje: Shein žaluje Temu za krádež obchodních informací

Souboj mezi dvěma obřími čínskými e-commerce hráči, Shein a Temu, se stupňuje. Shein, známý svým širokým sortimentem levné módy, žaluje svého konkurenta Temu za krádež obchodního tajemství. Tento spor podtrhuje stále rostoucí napětí mezi oběma giganty na globálním trhu.

Temu rozvířilo vody online nakupování: Co to znamená pro vás?

Internetový marketplace Temu bere český e-commerce trh útokem, a to především díky nízkým cenám i investicím do reklamy. S novým internetovým obchodem jsou však spojovány také mnohé kontroverze i bezpečnostní rizika.

Nízké ceny pro zákazníky. Temu dobývá větší část trhu

Americko-čínský internetový obchod Temu láká zákazníky na nízké ceny a dobývá trh e-commerce. Za necelý rok získal stovky milionů zákazníků.

Konec samostatného CZC.cz: E-shop bude fungovat už jen jako Allegro

E-shop s elektronikou CZC.cz se přesouvá na novou platformu Allegro. Od září tak zákazníci nakoupí výhradně přes stránky polského internetového tržiště.

Temu pod lupou NÚKIB: Čínská aplikace budí v Česku obavy z malwaru a sběru dat

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) intenzivně zkoumá čínský internetový obchod Temu společně s jeho mobilní aplikací, která si získala značnou popularitu mezi českými uživateli. Tato situace rezonuje s celosvětovým trendem využívání podobných platforem, avšak s sebou přináší rostoucí obavy o možném sběru citlivých osobních dat a vzniku bezpečnostních rizik, jež by mohly činit z Temu potenciální kybernetickou hrozbu.

Velké ryby v e-commerce: Kdo zažívá největší růst?

E-commerce je neustále se rozvíjejícím odvětvím a velké e-shopy prokazují výjimečný růst s meziročním zvýšením tržeb o 5 %, jak ukazují nedávná data od společnosti Shopsys.

Propad českého e-commerce trhu pokračuje. Vánoční nákupy nezvrátily propad, tržby dosáhly 185 miliard

České e-shopy mají za sebou další těžký rok. Situaci na tuzemském e-commerce trhu nezachránila ani nadprůměrná sezóna o Vánocích. Meziročně tak celkový obrat poklesl asi o šest procent.

Český trh se otevírá tureckému internetovému tržišti s podílem čínským Alibaba

Nová éra českého e-commerce začíná s příchodem tureckého internetového tržiště Trendyol, podpořeného čínskou korporací Alibaba. Tento krok naznačuje významnou změnu pro české spotřebitele i prodejce, nabízí nové možnosti a rozšiřuje spektrum dostupných produktů a služeb.

Přehled nových povinností prodejců: Jak ČOI kontroluje slevy z cen výrobků

Nedávno přijatá novela zákona o ochraně spotřebitele vnesla do oblasti označování slev na výrobky nové povinnosti pro prodávající. Česká obchodní inspekce (ČOI) se rozhodla prověřit, jak obchodníci tyto nová pravidla dodržují.

Nový hráč na trhu: Allegro přichází do Česka s inovativní reklamní platformou

Internetové tržiště Allgero v Česku spouští svou reklamní platformu Allegro Ads a tím zatraktivňuje své služby pro inzerující, kteří se tak mohou nejen zviditelnit, ale i vyhodnocovat účinnost své reklamní kampaně.