01.02.2024
Velké ryby v e-commerce: Kdo zažívá největší růst?
E-commerce je neustále se rozvíjejícím odvětvím a velké e-shopy prokazují výjimečný růst s meziročním zvýšením tržeb o 5 %, jak ukazují nedávná data od společnosti Shopsys.
Česká e-commerce v minulém roce zažila druhý historický meziroční pokles, přičemž první v roce 2022 činil 12 % a loni poklesl na 6 %. Mnoho e-shopů očekávalo stabilizaci a návrat k růstu v loňském roce, ale podle údajů Heureky e-commerce klesala o 13 % v prvním, 8 % ve druhém a 11 % ve třetím kvartále. Oživení trhu přišlo až v posledním čtvrtletí 2023, kdy e-commerce zaznamenala růst po dvou letech – tentokrát o 2 %.
Podle společnosti Shopsys se zejména velkým e-shopům dařilo nejlépe, přičemž jejich meziroční zvýšení tržeb dosáhlo 5 %. Matěj Kapošváry, CEO společnosti Shopsys, zdůrazňuje, že tento trend potvrzuje dlouhodobý vzor, kdy velcí hráči rostou rychleji než ostatní, a konsolidace trhu velkými hráči stále pokračuje. Velké e-shopy, i když měly na začátku poklesu těžší situaci, se podle něj opětovně prosadily v loňském roce díky své velikosti, známosti brandu a technologické připravenosti.
Vývoj e-commerce v Česku od roku 2015 ukazuje výrazný přesun zákazníků z kamenných obchodů do online prostředí. Meziroční růst e-commerce byl o 15 procentních bodů vyšší než v celém maloobchodu. I když se rozdíl v tempu růstu snižoval, v roce 2020, během pandemie, dosáhl rekordních 25 procentních bodů. Po skončení restrikcí v roce 2021 se tempo růstu téměř vyrovnalo (e-commerce 13 % a maloobchod 11 %). Nicméně v roce 2022 poprvé od roku 2015 růst maloobchodu předčil růst e-commerce, s rozdílem 9 procentních bodů.
Mohlo by Vás zajímat
Temu rozvířilo vody online nakupování: Co to znamená pro vás?
Internetový marketplace Temu bere český e-commerce trh útokem, a to především díky nízkým cenám i investicím do reklamy. S novým internetovým obchodem jsou však spojovány také mnohé kontroverze i bezpečnostní rizika.
Nízké ceny pro zákazníky. Temu dobývá větší část trhu
Americko-čínský internetový obchod Temu láká zákazníky na nízké ceny a dobývá trh e-commerce. Za necelý rok získal stovky milionů zákazníků.
Propad českého e-commerce trhu pokračuje. Vánoční nákupy nezvrátily propad, tržby dosáhly 185 miliard
České e-shopy mají za sebou další těžký rok. Situaci na tuzemském e-commerce trhu nezachránila ani nadprůměrná sezóna o Vánocích. Meziročně tak celkový obrat poklesl asi o šest procent.
Nový vítr na českém trhu: 47 značek, které vstoupili na český trh a musíte je znát
Český maloobchod zažívá boom. V roce 2024 přibylo na našem trhu rekordních 47 nových značek. Které segmenty jsou nejžádanější? Jaké jsou trendy a kdo jsou hlavní hráči? Podívejte se na detailní přehled.
Válka mezi řetězci pokračuje: Shein žaluje Temu za krádež obchodních informací
Souboj mezi dvěma obřími čínskými e-commerce hráči, Shein a Temu, se stupňuje. Shein, známý svým širokým sortimentem levné módy, žaluje svého konkurenta Temu za krádež obchodního tajemství. Tento spor podtrhuje stále rostoucí napětí mezi oběma giganty na globálním trhu.
Konec samostatného CZC.cz: E-shop bude fungovat už jen jako Allegro
E-shop s elektronikou CZC.cz se přesouvá na novou platformu Allegro. Od září tak zákazníci nakoupí výhradně přes stránky polského internetového tržiště.
Coca‑Cola uvádí na český trh Jack & Coke: První Ready-to-Drink koktejl
Coca‑Cola přichází na český trh s novinkou, která jistě potěší milovníky míchaných nápojů. První Ready-to-Drink koktejl, Jack & Coke, kombinuje legendární chuť Coca-Coly a ikonického Jack Danielʼs Tennessee Whiskey. Zjistěte více o tomto inovativním nápoji a jeho uvedení na trh.
Čínský e-shop Temu na hraně: ČOI prověří jeho legálnost
Čínské online tržiště Temu čelí další kontrole. Česká obchodní inspekce ověří, zda společnost dodržuje platnou legislativu.
Nákupní chování Čechů se mění: Převaha nákupů jsou přes sociální sítě
V posledních letech došlo k výraznému posunu v nákupním chování Čechů. Nejenže až 69 % z nich nakupuje na internetu, ale překvapivě, více než polovina (56 %) využívá k tomuto účelu sociální sítě. Tento trend odhaluje hlubší proměnu v tom, jak moderní spotřebitelé přistupují k objevování a nakupování produktů. Jak se tedy mění digitální krajina nákupů a co to znamená pro budoucnost e-commerce?
Vodafone rozšiřuje své impérium: Sazkamobil přechází pod jeho křídla
Významný krok pro posílení pozice na českém trhu s mobilními operátory se odehrál na konci minulého roku, kdy Vodafone oznámil plány na akvizici Sazkamobilu, největšího virtuálního operátora nezávislého na tradiční trojici operátorů (T-Mobile, O2, Vodafone).